wtorek, 23 lipca 2019

TY - Caroline Kepnes

Tytuł: Ty
Tytuł oryginalny: You
Autor: Caroline Kepnes
Tłumaczenie: Jacek Żuławnik
Wydawnictwo: W.A.B.
Premiera: 15.05.2019 r.
Liczba stron: 496
Opis:
Gdy do księgarni, w której pracuje Joe Goldberg wchodzi Beck, od razu zwraca jego uwagę. Mężczyzna jest nią tak zainteresowany, że po danych z karty kredytowej sprawdza ją w Internecie. Znajduje każdy detal jej życia - adres, rodzinę, szkołę, przyjaciółki, chłopaka. I robi wszystko, by stać się facetem idealnym dla Beck. Nawet, jeśli oznacza to wyeliminowanie kogoś. Na zawsze.
Czy Guinevere Beck jest bezpieczna w otoczeniu Joe'go? Czy ta obsesja nie będzie miała poważnych konsekwencji?

Zaczęło się od serialu Netflixa, a potem okazało się, że jest książka, prawdziwy bestseller! Zapraszam na kilka słów o książce TY!

INTERNETOWE ŻYCIE
Muszę przyznać, że w przypadku tej historii zaczęłam zupełnie od tyłu - najpierw obejrzałam serial, a potem sięgnęłam po pierwowzór. Jednak nie pozbawiło mnie to przyjemności z lektury, a wręcz przeciwnie - aktorzy tak pasowali mi do postaci, jakie stworzyła C. Kepnes, że ciągle miałam ich w głowie. Ludzie od castingu zdecydowanie odrobili pracę domową, jednak autorce należą się większe brawa, bo stworzyła bohaterów nieoczywistych, pełnych sprzeczności, złożonych i niezwykle interesujących. Sam pomysł na historię również był udany i pisarka wdzięcznie wykorzystała motyw tego, jak wiele detali ze swojego życia wrzucamy do Internetu, zupełnie nie dbając o swoją prywatność. Motyw obsesji na punkcie Beck i to, jak bardzo Joe zapętlił się, by dopiąć swego i kontrolować sytuację również był genialnie poprowadzony. Dołóżmy do tego niepokojący klimat i masę zwrotów akcji i mamy świetny thriller psychologiczny, od którego ciężko się oderwać!
STRUKTURA
Książka podzielona jest na numerowane rozdziały, w których narratorem jest Joe. Jednak ta historia wyróżnia się sposobem tej narracji - Joe prowadzi ją bowiem w drugiej osobie, zwracając się do bezpośrednio do Beck. Rzadko się z czymś takim spotykam, więc tym bardziej plus za sięganie po świeże pomysły i zgrabne nimi operowanie. Styl pisania był prosty i łatwy w odbiorze - w czasie lektury nie pojawiły się zgrzyty. Było za to wciągająco, więc książkę pochłonęłam w ekspresowym tempie.
PODSUMOWUJĄC
Ty to niesamowity thriller psychologiczny, który zachwyca mrocznym klimatem i nietypowym sposobem narracji. Nie dziwię się, że powstał na jego podstawie serial - ta historia od początku miała potencjał, by stać się ogromnie popularna. Chociaż w wersji serialowej wiele elementów zmieniono lub dodano (tak jak wątek Paco, którego w książce nie ma), i tak sądzę, że zarówno książka, jak i serial są warte poznania.
Dla kogo? Dla miłośników thrillerów psychologicznych, zagadek oraz historii o obsesjach.
Zdecydowanie polecam!
Znacie historię Joe'go? Dajcie znać w komentarzach! ;-)

Za możliwość przeczytania dziękuję Księgarni Tania Książka! ;-)

6 komentarzy:

  1. Bardzo lubię thrillery psychologiczne, dlatego postaram się w wolnej chwili mieć na uwadze powyższy tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądałam tylko serial, który całkiem mi się spodobał. Aczkolwiek chyba nie na tyle, żebym sięgała po książkę. Moja fascynacja ta historią nie jest aż tak wielka.

    www.kulturalnameduza.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mam ochoty na tę książkę, a serialu też nie obejrzę, bo nie przepadam za tym aktorem. XD

    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
  4. Oglądałam serial w ubiegłym roku, tuż przed Sylwestrem i nie mogłam się od niego oderwać! To są zdecydowanie moje klimaty! Nie miałam jednak pojęcia, że serial powstał na podstawie książki. Muszę to w takim razie nadrobić i wyczekuję sezonu drugiego, bo jestem ciekawa co się stanie dalej z Joe :D

    Pozdrawiam ciepło, bookworm z Książkowoholizm :>

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam, ale jestem bardzo ciekawa. Zarówno samej książki jak i serialu zrobionego na jej podstawie.

    OdpowiedzUsuń
  6. "Ty" to faktycznie bardzo wciągający thriller psychologiczny, w którym właściwie każdy element został bardzo dobrze wykreowany. Książka wciąga swoim nieco mrocznym, tajemniczym klimatem, zaskakuje świetnie stworzonymi bohaterami i zwraca uwagę nawet samym sposobem narracji. Serial jest naprawdę niezły, ale książka gwarantuje chyba jeszcze więcej emocji. Polecamy wraz z Tobą! :)

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku! Pięknie dziś wyglądasz, mam nadzieję, że masz dobry dzień! ;-) Pozostaw po sobie ślad w postaci komentarza - będzie mi bardzo miło poznać Twoją opinię.

Jeśli mogę tylko prosić - nie rób z komentarzy śmietnika. To nie miejsce na darmową reklamę. Spam będzie usuwany.

Pamiętajcie, że komentując, nie jesteście anonimowi. Odwiedzanie strony oraz wszelaka aktywność na niej, są jednoznaczne z akceptacją tego, iż Google pobiera Wasze dane i przetwarza je, w celu lepszego dostosowania pokazywanych treści do Waszego gustu.