niedziela, 3 marca 2019

Pozwól mi wrócić - B.A. Paris

Tytuł: Pozwól mi wrócić
Tytuł oryginalny: Bring me back
Autor: B.A. Paris
Wydawnictwo: Albatros
Premiera: 13.02.2019 r.
Liczba stron: 319
Opis:
Finn i Layla są w sobie szaleńczo zakochani. Jednak podczas wakacji we Francji zdarza się coś strasznego. Layla znika bez śladu. Mężczyzna wzywa policję, opowiada ze szczegółami bieg wydarzeń - zaparkowali, by mógł iść do toalety, a gdy wrócił, dziewczyny już nie było. Uciekła? Ktoś ją porwał? A może zabił ją Finn? Każdy wierzy w inną wersję, jednak ta opowiedziana przez Finna zdaje się trzymać kupy. Jednak tylko on wie, że nie powiedział całej prawdy.
Gdy po latach zamierza się ożenić z Ellen - siostrą Layli, zaczyna dostawać dziwne znaki, świadczące o tym, że jego dawna ukochana żyje i znajduje się bliżej, niż kiedykolwiek mógłby przypuszczać.

Zapraszam na kilka słów o Pozwól mi wrócić!

GDZIE JESTEŚ, LAYLO?
Pozwól mi wrócić to moje pierwsze spotkanie z twórczością B.A. Paris. Opis od początku mnie intrygował, ale czy tak samo było z treścią? Trzeba przyznać, że od książki bije jakiś niepokojący klimat, który sprawia, że mamy się na baczności i nie ufamy żadnemu z bohaterów. I dobrze, bo uwielbiam historie z nieoczywistymi, wielowarstwowymi postaciami i masą zagadek. A sam sposób, w jaki Paris poprowadziła powieść sugerował masę możliwych rozwiązań, więc wewnętrzny detektyw pracował na pełnych obrotach. Motyw matrioszek również był przemyślany i dopatrzyłam się w nim drugiego dna. Roller coaster emocji i zwrotów akcji kończy się mocnym uderzeniem, którego z jednej strony się spodziewałam, a z drugiej - nie dopuszczałam do siebie możliwości, że tak faktycznie się ta książka zakończy. Dlaczego? Wydało mi się to nieco naciągane i mało realistyczne. Fakt - szokujące, ale jednak trochę zbyt wymyślne. Jeśli ktoś oczekuje jedynie porządnego zwrotu akcji, a jego realizm stawia na dalszym planie, to sądzę, że będzie zadowolony z przebiegu wydarzeń.
I chociaż to zakończenie nie stanowi dla mnie wielkiego problemu, to jednak mały zgrzyt miałam przy dosyć powolnej akcji. Niby coś się działo, ale trochę przy mało lub przy wolno. Dużo wspomnień, nostalgicznych zwrotów wzbudzających niepokój, ale jednak momentami miałam wrażenie, że autorka mogłaby nadać historii więcej dynamiki. Fakt, przy końcu było jej coraz więcej, ale powieść więcej zyskałaby, gdyby takie tempo było narzucone już od początku.
Jak widać - odczucia są mieszane, bo książka ma i wady i zalety, jednak nie żałuję, że ją przeczytałam, bo już od dawna chciałam sięgnąć po tytuł spod pióra B.A. Paris.
STRUKTURA
Książka podzielona jest na trzy części, w ramach których mamy numerowane rozdziały. Każda część jest nieco inna pod względem budowy. W pierwszej mamy podział na aktualne wydarzenia oraz wspomnienia sprzed zaginięcia Layli. Druga zawiera podział na dwie odmienne narracje, zaś ostatnia część w większości opowiedziana jest przez Finna. Taka mieszanka strukturowa pozwoliła nam zyskać więcej informacji, a jednocześnie wzbudzała w czytelniku niepewność i chęć poznania prawdy. Styl pisania Paris był łatwy i lekki w odbiorze i poza wcześniej wspomnianymi nierównościami w dynamice akcji, nic mi w nim nie zgrzytało.
PODSUMOWUJĄC
Pozwól mi wrócić to naprawdę niezły thriller, który mimo pewnych wad z pewnością znajdzie spore grono odbiorców. Sama również jestem zadowolona z lektury, mimo że mogła ona być mimo wszystko nieco lepsza. Ciekawy koncept oraz złożona kreacja bohaterów to elementy, które zaliczyć można do zalet historii, zaś pewne wątpliwości co do realizmu rozwiązania głównej zagadki oraz braki dynamiki - do jej minusów.
Ostateczną decyzję pozostawiam więc Wam - dacie tej książce szansę?
Znacie książki B.A. Paris?
Dajcie znać w komentarzach! ;-)

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Albatros! ;-)

11 komentarzy:

  1. Jestem bardzo ciekawa tej książki, gdyż poprzednia powieść autorki była dla mnie mocno wciągająca.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czuję się na tyle zainteresowana, by po nią sięgać w najbliższym czasie :c
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak znajdę czas to z chęcią przeczytam ;)
    //Pola
    www.czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja właśnie czytam i nie jest to jakaś porywająca ksiażka, a szkoda, bo Paris zachwyciła mnie swoją powieścią Za zamkniętymi drzwiami.
    pozdrawiam
    polecam-goodbook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeczytałam i zdecydowanie zaliczam się do grona tych, którym książka przypadła do gustu - czytałam też poprzednie książki i również mi się podobały :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ją chętnie przepytam, jutro zorientuje się czy już jest w mojej bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zauważyłam, że thrillery mnie jakoś nie interesują. Wolę jak mamy trupa i próbujemy poznać mordercę. :D

    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
  8. Dużo o tej książce czytam, ale jej samej chyba nie przeczytam :]

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam i stwierdzam, że jest naprawdę dobra :D Dla mnie osobiście koniec dość zaskakujący ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam wielką ochotę na tę książkę. Ogólnie na książki tej autorki. Ostatnio bardzo za mną chodzą ;) Widziałam ostatnio opinię, w której również do zakończenia były małe uwagi. Że jest bardzo przewidywalne, brakuje elementu zaskoczenia i można się go domyślić już w połowie lektury. Mimo wszystko dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku! Pięknie dziś wyglądasz, mam nadzieję, że masz dobry dzień! ;-) Pozostaw po sobie ślad w postaci komentarza - będzie mi bardzo miło poznać Twoją opinię.

Jeśli mogę tylko prosić - nie rób z komentarzy śmietnika. To nie miejsce na darmową reklamę. Spam będzie usuwany.

Pamiętajcie, że komentując, nie jesteście anonimowi. Odwiedzanie strony oraz wszelaka aktywność na niej, są jednoznaczne z akceptacją tego, iż Google pobiera Wasze dane i przetwarza je, w celu lepszego dostosowania pokazywanych treści do Waszego gustu.