poniedziałek, 12 czerwca 2017

Bad mommy. Zła mama - Tarryn Fisher

Tytuł: Bad mommy. Zła mama
Tytuł oryginalny: Bad mommy
Autor: Tarryn Fisher
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Premiera: 14.06.2017 r.
Liczba stron: 320
Opis wydawnictwa:
Jolene i Darius Avery są szczęśliwą parą i rodzicami kilkuletniej Mercy. Pewnego dnia do sąsiedniego domu wprowadza się tajemnicza Fig. Szybko zaskarbia sobie sympatię młodego małżeństwa i staje się powierniczką Jolene. Z czasem zachowanie Fig zaczyna być coraz bardziej niepokojące – kobieta gromadzi w domu rzeczy identyczne jak u przyjaciółki, kupuje takie same ubrania, a na Instagramie publikuje zdjęcia Dariusa. Czy prawdziwym obiektem jej zainteresowania jest Jolene, jej przystojny mąż, czy mała Mercy? A może chciałaby mieć ich wszystkich?

Zapraszam na kilka słów o Złej mamie!

FIG
Już od pierwszych stron, gdy poznajemy Fig wiemy, że coś jest z nią nie tak. Ma dziwną obsesję na punkcie rodziny Avery. Śledzi ich, później wprowadza się do domu obok, zaczyna coraz bardziej przypominać Jolene, naśladować ją, podrywać Dariusa, powielać wygląd ich domu oraz mieć dziwne myśli na temat ich córeczki. Poszczególne zachowania kobiety wydają się wręcz przerażające i zastanawiamy się, jak spaczona musi być jej psychika, że posuwa się do coraz dziwniejszych i bezwzględnych czynów. Początkowe miłe stosunki z sąsiadami przemieniają się w brudną grę, w której nigdy nie wiesz, kto jest pionkiem, a kto je przestawia. Bo gdy już uznasz, że to Fig jest psychopatką, której należy się bać, wchodzisz do głowy Dariusa.
DARIUS
Na pozór idealny mąż i ojciec oraz przykładny psycholog, ale jaki jest naprawdę? Jakie sekrety plamią jego rzekomo nieskazitelną reputację? Czy to on jest tu ofiarą, czy może drapieżnikiem? Kiedy mamy możliwość wejścia do jego głowy i poznania najskrytszych myśli, zaczynamy zauważać drugie, całkiem nowe i wcale nie takie jednoznaczne dno historii, którą zaczęliśmy poznawać oczami Fig. I takim sposobem autorka pozwala nam poznać kolejnego niezwykle złożonego bohatera, którego psychika zaskakuje. Mamy już dwie zaskakujące postaci, czy Jolene też się taka okaże? Czy naprawdę jest taka głupia, jak uważają inni i nie dostrzega działań Fig? A może wręcz przeciwnie - dostrzega i działa według misternie ułożonego planu?
JOLENE
Jolene wyróżnia się w tłumie. Ma swój styl i nie wstydzi się go prezentować. Ma piękną córeczkę i kochanego męża. Istna sielanka, ale czy na pewno? Pojawienie się w jej życiu Fig nieźle namiesza i odsłoni wiele niewygodnych faktów. Nowa sąsiadka nazywa ją Złą mamą, jednak czy naprawdę takową jest? Jakie ma sekrety? Nasza bohaterka jest pisarką, stworzyła więc już wiele niewiarygodnych historii. Ale co, jeśli jedna z nich zaczyna się toczyć tuż obok niej? Czy odkryje prawdziwą twarz bliskich jej ludzi? A może to ona będzie tą z niespodziewanym planem zapasowym?
STRUKTURA
Powieść podzielona jest na trzy części i w każdej z nich autorka udziela głosu innemu bohaterowi. Najpierw w historię wprowadza nas Fig, później narrację pierwszoosobową przejmuje Darius, a na koniec widzimy świat oczami Jolene. Był to świetny zabieg, zwłaszcza, że autorka niczego nie powiela - historia toczy się dalej, a w odpowiednich momentach rozpoczyna się kolejna część i perspektywa tak, byśmy mogli dowiedzieć się jak najwięcej, właśnie od osoby, która będzie w centrum wydarzeń. W ramach poszczególnych części występuje również podział na krótkie rozdziały, co nadaje powieści dynamizmu i bardzo szybko się ją czyta. W ramach struktury pochwalić należy także klamrę, spinającą całą powieść, która została w ciekawy sposób obmyślana, jednak nie zdradzę Wam szczegółów, by nie spoilerować.
TO, CO POTRAFI TYLKO TARRYN FISHER, CZYLI O PLUSACH SŁÓW KILKA
Podstawową zaletą tej powieści jest kreacja bohaterów. Postacie z krwi i kości, pełne wad i brudu, ukrytego pod wierzchnim złudnym pięknem. Nie polubimy postaci, ale bardzo nas będą ciekawić i z niecierpliwością będziemy chcieli poznać ich następne działania. Będziemy przerażeni ich osobowością i tym, jak głęboko do wnętrza najczarniejszych myśli i pragnień dotarła autorka, bezkompromisowo je ujawniając. A to łączy się z kolejnym walorem, czyli fabułą. Pomysł na książkę okazał się fenomenalny, zwłaszcza, że Tarryn Fisher bez pardonu wodzi nas za nos i co chwila zaskakuje, zmieniając nasze zdanie o bohaterach i tym, co wydarzy się w następnej kolejności. Książka ma też to do siebie, że niezwykle angażuje czytelnika, który przewraca kolejne strony, zupełnie nie myśląc o zrobieniu sobie przerwy, a gdy dociera do zakończenia, jest pod wrażeniem koncepcji autorki i musi "przetrawić" kilka spraw, nim wyda ostateczną opinię.
Wydaje mi się również, że Fisher przemyciła tutaj i w Margo pewien wspólny element, który każe (przynajmniej w moim przypadku tak było) spojrzeć na całą historię zupełnie inaczej i chętnie dowiem się, jak to wygląda w oczach innych czytelników, bo mi sprawiło to ogromną frajdę.
ALE... CZYLI PEWIEN ZGRZYT
Niestety, ale chociaż wciągnęłam się i książkę czytało mi się dobrze i szybko, to przeszkadzała mi jedna rzecz, a mianowicie - ilość erotyzmu. Na obronę autorki dodam, że była to ważna część ukształtowania charakteru postaci, dlatego nie wpływa to aż tak na moją ogólną ocenę, jednak mimo wszystko uważam, iż było go zbyt dużo. W końcu sięgnęłam po thriller psychologiczny, a nie erotyk, a w pewnym momencie miałam już dosyć tych wszystkich scen, które wzbudzały we mnie niesmak. Gdyby nieco zredukować ilość takowych fragmentów, byłabym całkowicie zadowolona, a bohaterowie nadal nie straciliby na wyrazistości.

PODSUMOWUJĄC
Bad mommy. Zła mama, to historia, o której powiedziałabym potocznie: tak psychiczna, że aż świetna i chyba brak mi bardziej odpowiedniego stwierdzenia, by nakreślić mój stosunek do niej. Tarryn Fisher stworzyła niebanalne postaci i fabułę, co do której nie mamy stuprocentowej pewności nawet po zakończeniu książki. Nigdy nie wiadomo, kiedy autorka zagrała z nami w otwarte karty, a kiedy z uśmiechem blefowała. I to właśnie w jej powieściach lubię. Szkoda, że nie obyło się bez zgrzytów, ale i tak jestem zadowolona z lektury.
Komu polecam? Ludziom, którzy lubią niejednoznaczne historie, w których można doszukiwać się ukrytego dna i interpretować poszczególne wydarzenia na rozmaite sposoby.
Kto powinien unikać tego tytułu? Zdecydowanie osoby niepełnoletnie, to raczej nie są klimaty dla nich.
Znacie już Fig, Jolene i Dariusa, a może dopiero planujecie wpaść z sąsiedzką wizytą?
Dajcie znać w komentarzach! :-)

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Sine Qua Non! ;-)

28 komentarzy:

  1. Ciekawią mnie te niedopowiedzenia. Może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czekałam na tę opinię:D
    Tak czułam, że książka będzie dobra. Nie przypuszczałam tylko, że cała trójka będzie tak bardzo niejednoznaczna. Mimo tego przesadzonego erotyzmu i tak bardzo chcę przeczytać tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie przed chwilą książka do mnie przyszła i liczę, że jeszcze dzisiaj uda mi się ją przeczytać :)
    Buziaki!
    Katherine Parker - About Katherine

    OdpowiedzUsuń
  4. Możliwe, że przeczytam, bo w sumie tematyka mnie kupuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawią mnie główni bohaterowie, co ukrywają, o co w tym wszystkim chodzi. Książka zapowiada się dobrze, więc pewnie jak wpadnie mi w ręce to przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Coraz więcej pozytywnych opinii, więc na pewno sięgnę po tą książkę! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Brzmi bardzo interesująco, myślę że mogłabym się zagłębić w historię tych postaci i dowiedzieć się, o co tam chodzi. Szkoda, że znalazłaś kilka zgrzytów, ale najważniejsze że ogólnie książka jest dobra, chętnie przeczytam :)
    Pozdrawiam,
    bookmoorning.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Margo jakoś bardzo mnie nie interesowała, ale ta książka akurat od razy zwróciła moją uwagę. Na pewno kiedyś ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Troszkę przeraziłaś mnie tą treścią erotyczną :/ Ale mimo to na pewno w najbliższym czasie sięgnę po tę ksiązkę. Jak tylko po raz pierwszy o niej usłyszałam wiedziałam, że muszę się za nią zabrać. To zdecydowanie moje klimaty. DO tego ta okładka <3 Mam nadzieję, że ksiązka niedługo trafi w moje rączki :D
    Buziaki :*
    pomiedzy-wersami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Naprawdę tak dużo erotyki? Nie spodziewałabym się:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka nie dla mnie, szczególnie, że jest tam tak dużo erotyzmu :D

    Pozdrawiam!
    zaczytana-w-fantastyce.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam tyle lektur w planach, że odłożę "złą mamuśkę" za PÓŹNIEJ. Historia bardzo ciekawi i intryguje. Kiedyś na bank przeczytam :) <3

    OdpowiedzUsuń
  13. Na pewno przeczytam tą książkę, wydaje się być niezwykle intrygująca.

    http://pomiedzyrozdzialami.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Intrygowała mnie ta książka, ale skoro piszesz że dużo w niej erotyzmu (a bardzo tego nie lubię w książkach) to chyba jednak nie dla mnie. Może za kilka lat się skuszę. ;)
    Pozdrawiam!
    recenzjeklaudii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Na pewno przeczytam, sam tytuł już iryguje
    Pozdrawiam
    Biblioteka Tajemnic

    OdpowiedzUsuń
  16. Trailer psychologiczny to raczej nie są moje klimaty, ale przyznam że mnie zaintrygowałaś. Być może kiedyś się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Osoby niepełnoletnie lepiej nie? Uff, dobrze, że od miesiąca już mogę :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Bad Mommy to obok Lokatorki mój must have na czerwiec! Nie opuszczę choćby nie wiem co! A brzmi to wszystko naprawdę wyśmienicie - czytałam juz recenzję u Wielkiego Buka, a Ty mnie tylko w przekonaniu, ze to dobra książka utwierdziłaś ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wszyscy się teraz zachwycają tą powieścią, a ja na razie nie mam na nią ochoty.

    OdpowiedzUsuń
  20. Kuszą mnie te thrillery Fisher, ale czuję opór, bo nie mam miłych początków z autorką. Aczkolwiek chyba bardziej przekonuje mnie "Margo", bo w przypadku "Bad Mommy" zniechęcają mnie zbyt liczne sceny erotyczne.
    Pozdrawiam!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Mnie nie przeszkadza nadmiar erotyzmu, dlatego z wielką chęcią sięgnę po powyższą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie czytałam jeszcze ani jednej powieści tej Autorki, więc może zacznę od tej, kto wie :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Książka zapowiada się bardzo ciekawie, ale ta nadmierna ilość erotyzmu trochę mnie przeraża. Jakoś nie lubię jak tego elementu w książce jest za dużo. Chociaż z drugiej strony kusi mnie ta książka, oj kusi!

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Czekałam na twoją recenzję, bo ,,Bad mommy'' byłam bardzo zainteresowana, ale jednocześnie już ostatnio nadziałam się z powodu hype'u na ,,Naznaczonych śmiercią'', którzy mieli być super-hiper, a po dwudziestu stronach dostałam obuchem w twarz, przez niezwykle słaby styl pisania. Dlatego teraz nieco ostrożniej podchodzę do takich pozycji i przede wszystkim szukam opinii osób, które mają zbliżony gust do mojego, czy zwracają uwagę na takie szczegóły, na które i ja bym zwróciła. Jestem pewna, że erotyzm będzie i mi przeszkadzał, ale niejednoznaczność bardzo lubię, choć będę udawać, że nie widzę tego zdania o niepełnoletności. Pozdrawiam, Wielopasja

    OdpowiedzUsuń
  25. Książka zdecydowanie dla mnie, już czeka na półce na spotkanie. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  26. Coraz bardziej zaskakuje mnie ta autorka. Muszę w końcu zabrać się za jej książki, bo mnie bardzo zaciekawiłaś, by sięgnąć po powyższy tytuł. :D
    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
  27. Jestem pod ogromnym wrażeniem tej książki, bardzo mi się podobała. Warto po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku! Pięknie dziś wyglądasz, mam nadzieję, że masz dobry dzień! ;-) Pozostaw po sobie ślad w postaci komentarza - będzie mi bardzo miło poznać Twoją opinię.

Jeśli mogę tylko prosić - nie rób z komentarzy śmietnika. To nie miejsce na darmową reklamę. Spam będzie usuwany.

Pamiętajcie, że komentując, nie jesteście anonimowi. Odwiedzanie strony oraz wszelaka aktywność na niej, są jednoznaczne z akceptacją tego, iż Google pobiera Wasze dane i przetwarza je, w celu lepszego dostosowania pokazywanych treści do Waszego gustu.