wtorek, 30 kwietnia 2019

Inna Blue - Amy Harmon

Tytuł: Inna Blue
Tytuł oryginalny: A Different Blue
Autor: Amy Harmon
Wydawnictwo: Editio red
Premiera: 12.033.2019 r.
Liczba stron: 304
Opis:
A gdybyś nie wiedział, kim jesteś? Blue Echohawk nie zna swojego prawdziwego imienia, ani pochodzenia. Wie jedynie, że została podrzucona Jimmy'emu przez matkę, która krótko po tym zmarła. Blue jest sama i taka chce pozostać. Silna, niezależna, chłodna. Nie pozwala sobie na miłość, a znajomości z chłopakami traktuje jako chwila przyjemności. Jednak czy dziewczyna jest taka naprawdę? Czy tego chce od życia?
Pan Wilson - nowy nauczyciel w szkole Echohawk jest zaintrygowany Blue. Czy odnajdzie w dziewczynie to, czego nie widzą inni? 

Zapraszam na kilka słów o książce Inna Blue!

OPOWIEŚĆ O MAŁYM KOSIE
Amy Harmon to autorka, której styl pisania jest niezwykle charakterystyczny. Sądzę, że nawet gdybym nie miała przed sobą okładki, już po paru stronach odgadłabym, że to ona napisała daną książkę. Harmon snuje swoją opowieść lekko, mimo iż tematy, które porusza wcale takie lekkie nie są. Mamy dziewczynę, która nic nie wie o swojej przeszłości i pochodzeniu. Nie wierzy w głębsze relacje i roztacza wokół siebie aurę wulgarnej, złośliwej i twardej. Mamy też młodego nauczyciela, który uparcie wierzy, że coś jednak w tej dziewczynie jest dobrego. Czy ma rację?
Amy Harmon wykorzystała dosyć znany motyw relacji nauczyciel-uczennica, jednak zrobiła to na swój własny, specyficzny sposób, dzięki czemu brak tu historyjek rodem z Wattpada o dzikich romansach napalonych uczennic. Tutaj wszystko jest przedstawione bardzo subtelnie i z wyczuciem. A przede wszystkim - relacja rozwija się powoli i plus za to.
I chociaż wątek romantyczny jest raczej na pierwszym planie, to mamy tu też ciekawe wątki poboczne, między innymi ten związany z poszukiwaniem prawdy o sobie. Losy naszej Blue nie są takie proste i kolorowe, jednak z czasem czytelnik przywiązuje się do naszej Indianki i kibicuje jej. Zwłaszcza, że jej postać została wykreowana niezwykle barwnie i wielowarstwowo. Może nie ze wszystkimi jej decyzjami się zgadzałam, ale i tak chciałam dla niej dobrze. Bohater Wilsona również był ciekawy i nie brakowało w nim niespodziewanych cech. Żałuję jedynie, że tak mało było Manny'ego - sąsiada Blue, którego zdążyłam polubić.
Trzeba przyznać, że Inna Blue nie stroni od zaskoczeń i zwrotów akcji. Może nie ma tu jakiejś dynamicznej akcji i pościgów, jednak mamy coś na kształt nieprzewidywalnego losu, który czasami lubi się zabawić z ludźmi.
STRUKTURA
Książka składa się z 30 rozdziałów o krótkich tytułach nawiązujących do treści. Pierwszoosobową narrację powierzono głównej bohaterce i trzeba przyznać, że Blue sprawdziła się w tej roli bardzo dobrze. Nie brakowało mi perspektywy żadnego drugiego bohatera, gdyż autorka od początku stawia sprawę jasno - to historia Blue, nikogo innego. Styl pisania jak zwykle przyjemny w odbiorze i czyta się bez zgrzytów. Co ciekawe, mamy też wstawki krótkiej opowieści pisanej przez Blue, która przewija się przez całą książkę, uzupełniania o drobne zdania, a czasami wręcz o kilka słów.
PODSUMOWUJĄC
Inna Blue to niezwykle klimatyczna powieść obyczajowa dla młodych dorosłych. O okrywaniu swojej historii i swojego prawdziwego ja. O dojrzewaniu i trudnych decyzjach. O maskach, które nosimy, by ochronić się przed innymi. I o tym, że los bywa przewrotny i może zmienić nasze życie w najbardziej nieoczekiwanym momencie.
Ciekawa fabuła i kreacja bohaterów. Dodatkowo zgrabnie napisana, przez co czyta się z przyjemnością. Amy Harmon jak najbardziej w formie - nic dodać, nic ująć! Polecam!
Znacie książki Amy Harmon? A może ich lektura dopiero przed Wami?
Dajcie znać w komentarzach! ;-)

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Editio Red! ;-)

4 komentarze:

  1. Słyszałam o tej książce :D Wydaje się być ciekawa :)
    Pozdrawiam, Pola
    www.czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nie potrafiłam oderwać się od tej powieści, wspaniała jest. ♥♥♥ Jest to dopiero druga książka tej autorki, którą przeczytałam, ale faktycznie idzie się domyślić po stylu pisania, że dana pozycja jest tej autorki. :) Na półce już czekają inne powieści i liczę, że się nie zawiodę. :D

    Pozdrawiam serdecznie,
    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam, ale chciałabym to nadrobić, powieść wydaje się ciekawa i w moim guście. Pozdrawiam
    Osobliwe Delirium

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam ją w planie choć na początku nie miałam zamiaru jej czytać, ale im więcej ciepłych słów słyszałam o tej książce, tym bardziej stwierdziłam, że warto jednak się za nią wziąć :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku! Pięknie dziś wyglądasz, mam nadzieję, że masz dobry dzień! ;-) Pozostaw po sobie ślad w postaci komentarza - będzie mi bardzo miło poznać Twoją opinię.

Jeśli mogę tylko prosić - nie rób z komentarzy śmietnika. To nie miejsce na darmową reklamę. Spam będzie usuwany.

Pamiętajcie, że komentując, nie jesteście anonimowi. Odwiedzanie strony oraz wszelaka aktywność na niej, są jednoznaczne z akceptacją tego, iż Google pobiera Wasze dane i przetwarza je, w celu lepszego dostosowania pokazywanych treści do Waszego gustu.