wtorek, 14 lipca 2020

Czego ci nie mówię - Yasmin Rahman

Tytuł: Czego ci nie mówię
Tytuł oryginalny: All the things we never said
Autor: Yasmin Rahman
Tłumaczenie: Joanna Dziubińska
Wydawnictwo: IUVI
Premiera: 15.04.2020 r.
Liczba stron: 440
Opis:
OLIVIA, CARA i MEHREEN trzy zwykłe dziewczyny, każda inna. Trzy dziewczyny, które postanowiły popełnić samobójstwo. Żadna nie ma tyle odwagi, by zrobić to samodzielnie, dlatego logują się na stronie MementoMori.com i zostawiają informację o poszukiwaniu partnera do samobójstwa, a algorytm strony dokonuje wyboru. W ten sposób się poznają.
1. Imię i nazwisko
2. Wiek
3. Miejsce zamieszkania
4. Dlaczego chcesz umrzeć?
Wydaje ci się, że wiesz, co będzie dalej?
Że twórcy Memento.Mori tak pokierują dziewczętami, żeby odwieść je od dramatycznego kroku?
Albo wyślą do ich domów terapeutów, którzy pomogą wszystkim uporać się z problemami?
Albo skontaktują się z ich rodzicami, żeby ostrzec, co planują dziewczyny?
No cóż. To nie jest prosta historia z przewidywalnym finałem.
Dlatego warto ją przeczytać. A nawet trzeba. 

Książki dla młodzieży bywają przesłodzone, jednak tej powieści to nie grozi. Zapraszam na kilka słów o Czego ci nie mówię!

PARTNERZY DO SAMOBÓJSTWA
Czytałam kiedyś opowiadanie na Wattpadzie o bardzo podobnym motywie, więc gdy tylko w oko wpadło mi Czego ci nie mówię, od razu postanowiłam sięgnąć po tę historię. I się nie zawiodłam. Yasmin Rahman zdecydowanie podeszła do tematu z wyczuciem. Trzy dziewczyny, trzy różne sytuacje, odmienne problemy i zaplecze kulturowe. Nie będę przedstawiała Wam sytuacji naszych bohaterek, bo nie chcę spoilerować, jednak napiszę, że autorka odwaliła kawał dobrej roboty przy kreowaniu postaci. Dała nam idealny wgląd w całą gamę emocji, jakie targały dziewczynami. Było realistycznie, momentami wzruszająco, a historia zdecydowanie dała do myślenia. Nie było kolorowo, nie było też ułatwień, a sam wątek strony MementoMori.com, która dobiera partnerów do popełnienia samobójstwa, był niezwykle intrygujący. W związku z tą stroną pojawiło się też kilka zwrotów akcji i to jak najbardziej było na plus. Książka posiada również ostrzeżenie, że może nie być odpowiednia dla osób, które są wrażliwe, więc kolejny plus za fakt, że o czymś takim pomyślano.
STRUKTURA
W tej powieści mamy aż trzy pierwszoosobowe narratorki i to właśnie te zmiany narracji stanowią jednocześnie nasz podział na rozdziały. Autorka zadbała, by każda z dziewcząt była inna, miała odmienne problemy, ale jednocześnie była realna i czytelnik mógł się z którąś z nich utożsamić. Rozróżnić bohaterki można również po stylu pisania, gdyż rozdziały każdej z nich były nieco inne. We fragmentach opowiadanych przez Mehreen pojawiały się ręcznie pisane, mroczne napisy, które przedstawiały głosy odzywające się w jej głowie. Rozdziały Cary były raczej standardowe, zaś Olivii pisane w formie czegoś na kształt białego wiersza. Dzięki temu łatwo było nam odnaleźć się w historii i nie mieszały nam się narratorki. Od strony technicznej nie mam więc żadnych zgrzytów.
PODSUMOWUJĄC
Czego ci nie mówię  to książka, o której zdecydowanie powinno być głośno. Porusza niezwykle ważne i niełatwe tematy, ale robi to w przemyślany sposób. Powieść cechuje świetna kreacja bohaterów i zgrabnie obmyślana fabuła. Jeśli chcecie przeczytać poważną powieść skierowaną do młodych czytelników, to zdecydowanie polecam Wam Czego ci nie mówię. Ja się nie zawiodłam i mam nadzieję, że tak samo będzie również w Waszym przypadku.
Za możliwość przeczytania dziękuję Księgarni Tania Książka! ;-)

2 komentarze:

  1. Mam już tą książkę na półce i nie mogę się doczekać jej lektury.

    OdpowiedzUsuń
  2. Planuję przeczytać tą książkę, bo słyszałam o niej sporo dobrego. Mam nadzieję, że uda mi się znaleźć na nią czas.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku! Pięknie dziś wyglądasz, mam nadzieję, że masz dobry dzień! ;-) Pozostaw po sobie ślad w postaci komentarza - będzie mi bardzo miło poznać Twoją opinię.

Jeśli mogę tylko prosić - nie rób z komentarzy śmietnika. To nie miejsce na darmową reklamę. Spam będzie usuwany.

Pamiętajcie, że komentując, nie jesteście anonimowi. Odwiedzanie strony oraz wszelaka aktywność na niej, są jednoznaczne z akceptacją tego, iż Google pobiera Wasze dane i przetwarza je, w celu lepszego dostosowania pokazywanych treści do Waszego gustu.