niedziela, 25 sierpnia 2019

Pod taflą - Louise O'Neill

Tytuł: Pod taflą
Tytuł oryginalny: The Surface Breaks: A reimagining of The Little Mermaid
Autor: Louise O'Neill
Tłumaczenie: Andrzej Goździkowski
Wydawnictwo: We Need Ya
Premiera: 31.07.2019 r.
Liczba stron: 336
Opis:
Gaja jest najmłodszą i najpiękniejszą córką Władcy Mórz. Bogactwa jednak jej nie cieszą - cały czas myśli o tragicznej śmierci matki i świecie poza wodą, który matka tak sobie ukochała. Gdy w końcu i ona może ujrzeć lądowy świat, jak zaczarowana obserwuje młodych ludzi. I wtedy dzieje się coś, co na zawsze odmieni jej życie... 
Jak wiele Gaja poświęci, by zyskać szczęście? I czy to, co z pozoru zdaje się być szczęściem, naprawdę nim jest?

Nowość od Louise O'Neill! Zapraszam na kilka słów o Pod taflą!

TAKIE RETELLINGI LUBIĘ!
Jestem wielką fanką retellingów, więc z ogromną ciekawością zasiadłam do lektury Pod taflą. Zwłaszcza, że Małej Syrenki opowiedzianej na nowo jeszcze nie czytałam w żadnym wykonaniu, a Louise O'Neill była już mi znana z dosyć odważnego podejścia do tematu. I ani trochę się nie zawiodłam. Historia ma punkty wspólne z dawną baśnią, jednak masa rzeczy jest zmienionych i to na korzyść. Począwszy od fabuły, przez kreację bohaterów, aż po zakończenie. Nasza syrenka marzy o ludzkim świecie i  nie zauważa wad. Szczególnie w pewnym mężczyźnie. W końcu nikt nie może być już gorszy od tych, których pozostawiła w morskim domu, prawda?
Podobało mi się, że autorka bazując na znanej baśni wykreowała coś absolutnie swojego i indywidualnego, a także poruszyła masę poważnych tematów, dotyczących kobiet i ich roli w społeczeństwie oraz tego, jak są postrzegane przez mężczyzn i siebie nawzajem. Pokazała też, jak pozory mogą mylić i bohater nie zawsze tym bohaterem pozostaje i nie każdy czarny charakter jest zły.
Pod taflą jest książką zdecydowanie feministyczną, ale na zdrowy i mądry sposób. To moja druga książka autorki, zaraz po Lepsza niż ja, ale z pewnością nie jest ostatnia. I tak jak przy tej wcześniejszej książce, L. O'Neill wykreowała postacie, których raczej nie polubimy, ale które obudzą w nas pytania o przyszłość ludzi, o ich zachowanie, podobne wyczyny. Ich losy będą także dla nas swego rodzaju lekcją, którą warto odrobić, bo można dowiedzieć się z niej cennych rzeczy i wartości.
STRUKTURA
Książka podzielona jest na numerowane rozdziały, w których pierwszoosobową narratorka jest Gaja. Jej historia napisana jest prostym, a jednocześnie ciekawym językiem, dzięki czemu wciąga i trudno oderwać się od powieści. Pojawia się też kilka drobnych zwrotów akcji oraz świetne zakończenie.
A dla miłośników estetycznych wydań również coś się znajdzie - cała książka ma przepiękną oprawę graficzną - zaczynając od okładki, aż po drobne ozdoby przy początku każdego rozdziału.
PODSUMOWUJĄC
Pod taflą to powieść o niesamowitym klimacie i równie ważnym przesłaniu. Czyta się ją niezwykle szybko i bez jakichkolwiek zgrzytów, angażując się w losy drobnej Gai. Z kart powieści wyłania się lekcja szacunku, przyjaźni, miłości, ale i złudzeń oraz rozczarowań. Jestem ogromnie zadowolona z lektury i zdecydowanie sięgnę po pozostałe powieści Louise O'Neill.
Polecam serdecznie! Komu w szczególności? Tym, którzy potrzebują nieco cięższej tematycznie książki, zamiast kolejnej lekkiej lektury, a także miłośnikom powieści z feministycznymi wątkami.
Znacie książki Louise O'Neill? Dajcie znać w komentarzach! ;-)

Za możliwość przeczytania dziękuję Księgarni Tania Książka! ;-)

3 komentarze:

  1. Spodziewałam się czegoś innego i może dlatego troszkę inaczej oceniam ten retelling :) Słyszałam jednak, że warte uwagi są inne powieści tej autorki, dlatego dam im jeszcze szansę :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Koniecznie muszę przeczytać - słyszałam już wiele dobrego na temat tej powieści, więc jak ją ominąć? :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Wydaje się ciekawa. Może uda mi się ją upolować:). [Kreatywna-alternatywa!]

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku! Pięknie dziś wyglądasz, mam nadzieję, że masz dobry dzień! ;-) Pozostaw po sobie ślad w postaci komentarza - będzie mi bardzo miło poznać Twoją opinię.

Jeśli mogę tylko prosić - nie rób z komentarzy śmietnika. To nie miejsce na darmową reklamę. Spam będzie usuwany.

Pamiętajcie, że komentując, nie jesteście anonimowi. Odwiedzanie strony oraz wszelaka aktywność na niej, są jednoznaczne z akceptacją tego, iż Google pobiera Wasze dane i przetwarza je, w celu lepszego dostosowania pokazywanych treści do Waszego gustu.