poniedziałek, 5 kwietnia 2021

Poradnik dla dżentelmena o występku i cnocie - Mackenzi Lee (Rodzeństwo Montague #1)

Tytuł:
Poradnik dla dżentelmena o występku i cnocie
Tytuł oryginalny: The Gentleman's Guide to Vice and Virtue
Autor: Mackenzi Lee
Seria: Rodzeństwo Montague #1
Wydawnictwo: Young
Premiera: 24.02.2021
Liczba stron: 448
Opis:
XVIII wiek. Henry Montague, dla przyjaciół Monty, jest przypadkiem beznadziejnym. Jego ojciec zrobił wszystko, aby wychować go na prawdziwego dżentelmena, ale nawet najlepsze szkoły nie mogły wybić chłopakowi z głowy zabaw, hulanek, a także chętnych do grzania łoża dziewcząt i... chłopców.
Roczna podróż po Europie, w której towarzyszyć będzie mu jego siostra Felicity i najlepszy przyjaciel Percy, to ostatnia szansa na korzystanie z młodości. Kiedy Henry wróci, ma się stać prawdziwym lordem, godnym swojego nazwiska i statusu społecznego. Jeżeli jednak do jego ojca dotrą jakieś plotki o niestosownym prowadzeniu się, Monty zostanie wydziedziczony i odcięty od rodzinnej fortuny. I tak już dość szkodził ich rodowemu nazwisku. Na nieszczęście ojca chłopak ma zupełnie inne plany.
Po pierwsze: musi uwieść Percy'ego, w którym jest zakochany na zabój. Po drugie: chce poradzić sobie ze złośliwościami Felicity, która niedługo rozpocznie naukę w prywatnej szkole. Po trzecie: pragnie po prostu korzystać z życia, póki jeszcze może.
Czy Monty pójdzie swoją własną drogą? Czy młodzieńcze uczucie zamieni się w prawdziwą miłość? Czy chłopak w końcu będzie szczęśliwy? 

Dział bestsellerów w Księgarni TaniaKsiążka.pl odwiedzam regularnie. Tym razem wypatrzyłam tytuł, o którym wiele słyszałam jeszcze przed polską premierą. Zapraszam na kilka słów o Poradniku dla dżentelmena o występku i cnocie!

 
TO CHYBA JEDNAK NIE DLA MNIE...
Mieliście kiedyś takie uczucie, że książka, którą czytacie jest naprawdę dobra, ale mimo wszystko jej nie czujecie? Po prostu macie wrażenie, że nie jest to lektura dla Was, nie Wasze klimaty i tym podobne? Ja tak mam właśnie z Poradnikiem... Czytając nie miałam jakichś szczególnych powodów, by krytykować książkę, wręcz przeciwnie - widziałam tam wiele zalet. A jednak coś nie poszło...
Cała ta opowieść o niegrzecznym chłopcu, który zostaje wysłany na roczną podróż po Europie, by skończyć z szaleństwami i dojrzeć do zarządzania majątkiem wraz z ojcem oraz perypetie jego przyjaciela, z którym zdecydowanie łączy go coś więcej i siostrą, która zdaje się być wiecznie skwaszona, a tak naprawdę to niezwykle inteligentna gadzina, to tylko przykrywka, by poruszyć całą masę ważnych tematów. Faktyczne dojrzewanie, odnajdywanie siebie, uciekanie w żarty przed smutkami życia codziennego, a także walka z krzywdzącymi opiniami na tle rasowym, orientacji seksualnej, chorobowym, czy też po prostu ze względu na płeć - ta powieść ma naprawdę wiele do zaoferowania. Do tego masa żartobliwych sytuacji i pech, niemal prześladujący bohaterów - ta otoczka również składa się na przyjemną w odbiorze lekturę. I niby mi się podobało, niby zaciekawiona śledziłam losy bohaterów, a jednak gdybym miała sięgnąć po lekturę drugi raz, to nie wiem, czy bym to zrobiła. Przyznam wprost, nawet mi trochę głupio, że mimo wszechobecnych zachwytów nad tą książką, ja zachwycić się nie potrafię. Podobała mi się, była okej, widzę całą masę zalet, ale nie "kliknęło" nam na tyle, bym polecała ją każdemu i o każdej porze.
STRUKTURA
Książka, jak na powieść drogi przystało, całą swoją strukturą dopasowana jest do tego motywu. Dlaczego? Wewnętrzna wklejka zawiera niesamowitą mapę, okraszoną komentarzami Monty'ego. Do tego, cały podział jest dedykowany podróżom, gdyż części (w ramach których mamy jeszcze numerowane rozdziały) wyznaczają kolejne miejsca, które odwiedzili bohaterowie. Narrację powierzono Henry'emu i to jego oczami poznajemy całą historię. Dzięki takiemu zabiegowi mam wrażenie, że to właśnie jego poznajemy też najlepiej z całej trójki. Styl pisania autorki był łatwy w odbiorze i jeśli chodzi o sprawy techniczne, to nie mam nic do zarzucenia. Warto też dodać, że autorka nawet w słowach od siebie, już na końcowych stronach, wyjaśniła kilka kwestii pod względem historycznym i widać, że zrobiła niezły research - plus za to!
PODSUMOWUJĄC
Poradnik dla dżentelmena o występku i cnocie to powieść naprawdę ciekawa i pełna akcji, dodatkowo poruszająca wiele delikatnych, ale ważnych tematów, niezależnie od kraju i daty. Zdarzały się w niej elementy zabawne, ale i też te poważne, skłaniające do refleksji. Niestety, mimo faktu, iż absolutnie nie mam się do czego przyczepić, to czuję, że nie była to lektura dla mnie. Po prostu nie moje klimaty. Mam jednak nadzieję, że komuś z Was historia Monty'ego, Percy'ego i Felicity spodoba się bardziej i będziecie czerpać z tej lektury większą przyjemność niż ja.
Za możliwość przeczytania Poradnika dla dżentelmena o występku i cnocie dziękuję Księgarni TaniaKsiążka.pl! ;-)

2 komentarze:

  1. Słyszałam już nieco o tej książce, ale to zupełnie nie mój target i nie mam w planach po nią sięgać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Interesuje mnie ta książka bo lubię czytać historie z tej epoki, ale trochę obawiam się, że może być ona przeznaczona dla młodszych czytelników i mi się nie spodoba.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku! Pięknie dziś wyglądasz, mam nadzieję, że masz dobry dzień! ;-) Pozostaw po sobie ślad w postaci komentarza - będzie mi bardzo miło poznać Twoją opinię.

Jeśli mogę tylko prosić - nie rób z komentarzy śmietnika. To nie miejsce na darmową reklamę. Spam będzie usuwany.

Pamiętajcie, że komentując, nie jesteście anonimowi. Odwiedzanie strony oraz wszelaka aktywność na niej, są jednoznaczne z akceptacją tego, iż Google pobiera Wasze dane i przetwarza je, w celu lepszego dostosowania pokazywanych treści do Waszego gustu.