niedziela, 28 stycznia 2018

Grzesznica - Petra Hammesfahr

Tytuł: Grzesznica
Tytuł oryginalny: Sünderin
Autor: Petra Hammesfahr
Wydawnictwo: Otwarte
Premiera: 31.01.2018 r.
Liczba stron: 430
Opis:
Cora Bender zdaje się być przeciętną kobietą. Mąż, syn, praca u teściów. Jednak pewnego dnia Cora zabija na plaży nieznajomego mężczyznę. Dlaczego? Tego będzie próbowała dowiedzieć się masa osób, w tym policjant - Rudolf Grovian. Czy dotrze do prawdy? Czy uda mu się przebić przez mur, który wzniosła wokół siebie kobieta? Czy wychwyci prawdę w masie barwnych opowieści, którymi uraczy go morderczyni?
Jest tylko jeden sposób, by się przekonać! 

Zapraszam na kilka słów o niezwykle niepokojącej Grzesznicy!

CORA, COŚ TY ZROBIŁA?
Nikt by się tego po niej nie spodziewał. Cicha kobieta, która zupełnie nie wyróżniała się w tłumie. Przez lata wyzyskiwana w firmie teściów, którzy nie mieli do niej większego szacunku i mąż, który bardziej niż żonę, uwielbiał swoich rodziców. A jednak, zrobiła to. Zabiła mężczyznę z zimną krwią. Od razu przyznaje się do winy, odmawia adwokata oraz wyjaśniania swoich motywów. Jednak, gdy zaczyna się kopać głębiej, mur zaczyna się nadkruszać, a między lawiną kłamstw i obłąkańczych historii, pojawiają się strzępki prawdy. Tylko czy komuś uda się złożyć to wszystko w całość? Czy jej ofiara była przypadkowa, a może wręcz przeciwnie? I co się teraz stanie z Corą?
Trzeba przyznać, że autorka zaserwowała nam tutaj niezwykle złożony portret psychologiczny. Nasza bohaterka jest trudna do zidentyfikowania - czy przemawia przez nią arogancja czy też może trauma? Kiedy mówi prawdę, a kiedy najzwyczajniej w świecie kłamie? Co dzieje się w jej głowie? I chociaż ani trochę Cory nie polubimy, to jednak potrafi ona zafascynować czytelnika, który z zapartym tchem będzie przewracał stronę za stroną, by poznać historię w całości. I historia ta będzie naprawdę wstrząsająca. Pojawiło się sporo ciężkich wątków i przyznam, że z wieloma spotkałam się w książkach po raz pierwszy.
Co z kreacją pozostałych bohaterów? Szczerze mówiąc, że to Cora skrada tutaj show i ciężko jest zwrócić uwagę na kogoś innego. Poza nią wyróżniała się chyba tylko Magdalena, ale o niej Wam nic nie zdradzę. Ją musicie poznać sami.
RUDOLF GROVIAN NIE SPOCZNIE, NIM NIE POZNA PRAWDY?
Rudolf Grovian początkowo myślał, że to sprawa taka, jak setki innych. Jednak im dłużej przesłuchiwał Corę, tym więcej rzeczy zaczęło się nie zgadzać. Pojawiło się wiele zgrzytów i nieścisłości, a cała historia zupełnie nie trzymała się kupy. Policjant nawet nie zauważył, jak bardzo zaangażował się w tę sprawę, jednak czy udało mu się ją doprowadzić do końca? Czy poznał prawdę? Tego nie zdradzę, jednak przyznam, że jego ciekawość i drążenie w sprawie spowoduje, że otrzymamy historię o piekle na ziemi, którego nikt by sobie nawet nie mógł wyobrazić. Pojawią się ludzie, którzy będą twierdzili, że coś w tej sprawie wiedzą, pojawią się też tacy, którzy uparcie będą utrzymywać, że nic nie wiedzą. Jednak, którzy z nich mówią prawdę?
Wielkim plusem tej książki jest ta przeplatanka historii, motywów, wątków, podejrzeń rzucanych przez bohaterów. Dzięki temu czytelnik może się zatracić w śledztwie i próbować rozwikłać je na własny sposób. I mnie autorka wciągnęła w wir tworzenia teorii spiskowych i przyznam, że ostatecznie nie udało mi się przewidzieć prawidłowego przebiegu wydarzeń. A czy Tobie się uda?
STRUKTURA
Książka podzielona jest na całkiem długie, numerowane rozdziały. Prowadzone są one naprzemiennie z dwóch perspektyw - trzecioosobowego narratora, który towarzyszył zarówno Corze, jak i pozostałym bohaterom oraz narratora pierwszoosobowego w postaci Cory, która opowiada nam swoje życie od najmłodszych lat. Trzeba być jednak uważnym, ponieważ brak jakichkolwiek znaków rozdzielających te zmiany i nowy akapit często okazywał się też zmianą perspektywy. Należy przyznać, że ten zabieg miał też swoje zalety - nadawał książce niezwykłego, niepokojącego klimatu. A w połączeniu z intrygującym zakończeniem oraz ze stylem pisania Hammesfahr i jej skłonnościami do zagłębiania się w szare zakamarki ludzkiej psychiki, otrzymałam książkę, o której z pewnością jeszcze długo nie zapomnę.
SERIAL
O książce w Polsce zrobiło się głośno ze względu na serial, jaki powstał na jej podstawie. Wiedziona ciekawością obejrzałam już pierwszy odcinek i szczerze przyznam, że nie wiem, czy obejrzę kolejne. Dlaczego? Pojawiło się sporo zmian i jak te w personaliach rozumiem (łatwiej je zapamiętać), tak przykładowo rozbudowanie wątku policjanta w bardzo niesmaczny sposób tylko zniechęciło mnie do oglądania dalszych odcinków. Podobno tych zmian jest jeszcze więcej, więc muszę się jeszcze zastanowić, czy aby na pewno chcę je poznać. Jak na razie mam wrażenie, że książka jest zdecydowanie lepiej napisana niż serial.
PODSUMOWUJĄC
Grzesznica to niezwykle intrygująca opowieść o życiu i piekle, które zbyt często występują jednocześnie. Niepokojący klimat, nietypowa bohaterka i wycieczka w przerażające odmęty ludzkiej psychiki oraz ciężkie wątki związane z traumą. Jest to książka, która zdecydowanie spodoba się miłośnikom thrillerów psychologicznych i zgrabnie ułożonych linii fabularnych. Petra Hammesfahr zdecydowanie potrafi zainteresować czytelnika i wciągnąć go w wir wydarzeń, gdzie będzie próbował pozbierać wszystkie elementy układanki. Może akcja nie jest specjalnie porywista, jednak mimo wszystko ciężko się od tej książki oderwać. Jak myślisz, rozwikłasz tę zagadkę szybciej niż Grovian?
Czytaliście już Grzesznicę? A może oglądaliście serial?
Dajcie znać w komentarzach! ;-)

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Otwarte! ;-)

14 komentarzy:

  1. Niepokojący klimat mnie zachęca. I okładka jest całkiem niezła.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem bardzo zaintrygowana, wiec chętnie spróbuje. A serial tez mam w planach :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Okładka niezbyt zachęcająca, ale Twoja recenzja już tak. Niemniej raczej się na tę pozycję nie skuszę. Sama nie wiem dlaczego, ale jakoś ta powieść do mnie nie przemawia.
    Pozdrawiam i zapraszam:
    biblioteka-feniksa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka, która ma szansę mi się spodobać! Już jestem zaintrygowana i zastanawiam się, co spowodowało, że bohaterka zabiła tego mężczyznę. Na pewno spróbuję rozwikłać zagadkę. Co do serialu, słyszałam o nim, ale mam w raczej odległych planach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja nawet nie wiedziałam, że jest jakiś serial!
    Niestety ostatnio nie siedzę w nowościach... bo po prostu nie mam czasu :/ Czytam aby lektury (które nawet nie są takie złe - polecam twórczość Maxa Frischa!).

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem bardzo ciekawa tej książki! :)
    Pozdrawiam serdecznie ♥♥
    Nie oceniam po okładkach

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciągnie mnie do tej powieści ogromnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Obejrzałam pierwszy odcinek serialu i przestałam, bo zaintrygował mnie na tyle, że chętnie sięgnę po książkę!

    OdpowiedzUsuń
  9. To jeden z tych tytułów, które po prostu muszę poznać, szalenie mnie intryguje.

    OdpowiedzUsuń
  10. Intrygująca fabuła! Zainteresowałaś mnie tą książką :)
    Dołączam do grona obserwatorów bloga, pozdrawiam, Daria z book-night

    OdpowiedzUsuń
  11. Kusi mnie ta książka... Jeszcze się zastanowię, czy jej nie kupić! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam o tej książce tak różne opinie - od zachwytów po krytykę - że nie mogę się doczekać, aż sama będę miała okazję, żeby sprawdzić. :D Na serial też na pewno skuszę się prędzej czy później.

    Dziewczyna z biblioteki

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku! Pięknie dziś wyglądasz, mam nadzieję, że masz dobry dzień! ;-) Pozostaw po sobie ślad w postaci komentarza - będzie mi bardzo miło poznać Twoją opinię.

Jeśli mogę tylko prosić - nie rób z komentarzy śmietnika. To nie miejsce na darmową reklamę. Spam będzie usuwany.

Pamiętajcie, że komentując, nie jesteście anonimowi. Odwiedzanie strony oraz wszelaka aktywność na niej, są jednoznaczne z akceptacją tego, iż Google pobiera Wasze dane i przetwarza je, w celu lepszego dostosowania pokazywanych treści do Waszego gustu.